Ar patinkate patys sau?

„Būdamas pats su savimi ne visuomet jautiesi „geriausioje draugijoje“. Kai reikia sugalvoti pramogą ar išsiaiškinti kokį nors dalyką, išryškėja savo vertės pajautimo stoka, nes šiuo atveju galite pasikliauti tik savimi. Buvimas dviese kasdienį gyvenimą daro paprastesnį, nes visada galima pasidalinti atsakomybe. Pasikeičiama nuomonėmis, pasitariama, veikiama ir reaguojama kartu, pasidalinama idėjomis. Viso to nėra, kai esi vienas. Nėra nieko, kas prablaškytų, taigi laisvalaikį belieka skirti apmąstymams, o tai ne kiekvienam yra malonus užsiėmimas. Kai reikia pačiam atsakyti už savo gyvenimą, ypač išryškėja silpnosios žmogaus savybės. O kas linkęs į savikritiką, tam dar sunkiau. Dažnai manoma, jog atsikračius nepakenčiamo partnerio, gyvenimas kaip mat pasidarys smagus ir lengvas. Deja, vėliau su siaubu konstatuojama jog taip toli gražu nėra.

               Norint gerai sutarti pačiam su savimi, svarbu tvirtai jausti savo vertę, o to nereikia tapatinti su savigarba ar pasitikėjimu savimi. Nejausdami savo vertės, niekuomet negalėsite išsiugdyti tikro savigarbos, pasitikėjimo savimi jausmo. Ir atvirkščiai, jei tvirtai žinosite savo vertę, greitai galėsite įsigyti visišką pasitikėjimą savimi. Savo vertės jautimas, kaip byloja pati sąvoka, parodo, kiek pagarbos jauti sau, o tai vėlgi priklauso nuo to, kiek pagarbos praeityje tau skyrė kiti. Kas sveikai jaučia savo vertę, jau daugeliu požiūrių yra sąmoningas, turi savigarbos, pasitikėjimo savimi jausmą. Žmogus, jaučiantis savo vertę, protingai maitinasi ir apskritai yra subalansuotas. Kas neturi savo vertės pajautimo, nesirūpina išvaizda, nekreipia dėmesio į mitybą – nieko nevalgo arba kemša be perstojo – yra nuolat valdomas negatyvių jausmų. Savo vertės pajautimo stoka daro žmogų nepatenkintą, vienišą ir dvasiškai nesveiką.

Tačiau ir čia viskas priklauso nuo mūsų pastangų. Jei jūs galutinai neapsipratote su vienatve, tai dar nereiškia, kad Jūsų vertės pajautimas yra nulinis. Kad pasikeitus aplinkybėms likote vieni, Jums gali išeiti tik į naudą. Paprasčiausiai patikrinkite, ką galvojate apie save.

Kaip jaučiate savo vertę?

Perskaitykite teiginius ir nuspręskite, su kuriais iš jų galite save identifikuoti. Kiekvienam punktui, atitinkančiam Jūsų nuostatą, skirkite po vieną tašką, o 9-am ir 10-am – po du taškus.

  1. Jei mane kas nors giria ar pasako komplimentą, man atrodo, jog tas žmogus toks malonus yra tik iš mandagumo.
  2. Jei man reikėtų save apibūdinti, mažai ką gero galėčiau pasakyti.
  3. Aš vis prisimenu savo senas, prieš keletą metų padarytas, klaidas, slegiančias taip pat, kaip ir anksčiau.
  4. Jei man pavyksta tai, kuo imuosi, man atrodo, kad tai tiesiog laimingas atsitiktinumas, o ne mano pastangų išvada.
  5. Nors darbe šefas mane vertina, visuomet bijau, jog vieną dieną jis pamatys mane esant visai ne tokį jau pagirtiną, kaip jis įsivaizduoja.
  6. Jei man kas nors nepavyksta, priekaištauju sau dėl to visą dieną.
  7. Jei kiti šnekučiuojasi tarpusavyje, elgiuosi lyg vaikas, besiklausantis suaugusiųjų pokalbio. Stengiuosi pasišalinti, nes mano nuomonė vis vien niekam nebus įdomi.
  8. Neįsivaizduoju, kad mane kas nors iš tikrųjų mėgsta ir nori su manimi susidraugauti.
  9. Trokštu būti bet kuo, tik ne tuo, kuo esu.
  10. Jei man atsitinka kas nors nemalonaus, tame įžiūriu bausmę už tai, kad esu bevertis žmogus.

Tikriausiai šie teiginiai jums atrodys pernelyg drastiški, tačiau iš kasdienės praktikos su pacientais galiu Jus patikinti, jog tokios nuostatos yra visiškai įprastos žmonėms, nejaučiantiems savo vertės. Tačiau pasižiūrėkime, ką rodo taškų įvertinimas.

Taškų įvertinimas

1-2 taškai: Jums greičiausiai trūksta pasitikėjimo savimi, o ne vertės pajautimo. Tą lengvai galima sureguliuoti pratimais. (žr.85 psl.)

3-6 taškai: Jums reikėtų ugdyti pozityvesnį požiūrį į gyvenimą, nes save vertinate tai menkiau (3 tšk.), tai labiau (6 tšk.). Nuoširdžiai darykite toliau pateiktu pratimus, kad savo vertės pajautimas sustiprėtų.

7-12 taškų: kokie gi gyvenimo įvykiai taip smarkiai sumenkino Jus savo paties akyse, kad taip nebepasitikite ir koneveikiate save? O teigiami atsakymai į 9-tą ir 10-tą punktus rodo, jog Jums reikės susidoroti su gana rimtomis problemomis. Tačiau nenusiminkite. Jei Jums nepadės pratimai, kreipkitės į gerą psichoterapeutą ar hipnozės specialistą, ir po kelių seansų Jums tikrai palengvės. “(75-78 psl.)

Vera Peiffer. Gyveni vienas – nebūk vienišas. 1997

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *